هک رشد چیست؟ – منصور کیارش

هک رشد چیست؟ - منصور کیارشReviewed by Mansour Kiarash on Nov 13Rating: 5.0هک رشد چیست؟ منصور کیارشهک رشد به صورت خلاصه، فرایند آزمودن سریع ایده های یک کسب و کار است که باعث می شود درآمدزایی یک سازمان، با رشد بیشتری نسبت به سیستم های قدیمی افزایش یابد.

هک رشد، حدوداً ۶ سال پیش، از قلب سیلیکون ولی خارج شد و باعث رشد قابل‌توجه استارت آپ ها در ایالات‌متحده شد. امروزه بهترین بازاریاب‌ها و طراحان محصول، سعی می‌کنند به این محصول مجهز شوند.

 

امروزه باوجود پیشرفت سریع روش‌های بازاریابی، تهاجم سریع شخصی‌سازی تبلیغات و حجم بسیار زیاد و متنوع کانال‌های تبلیغات در اینترنت، سیستم قدیمی بازاریابی که بیشتر سازمان‌های ایرانی انجام می‌دهند، سال‌هاست که از بین رفته و دیگر در دور رقابت نیست.

 

افزایش هزینه جذب مشتریان، باعث کاهش سوددهی کسب و کارها شده است و یکی از مهم‌ترین عارضه‌های صاحبان کسب و کار شده است.

 

یکی از عوارض اصلی بمباران‌های تبلیغاتی بر کاربران اینترنتی، این است که آن‌ها دیگر توجهی به شعارهای تبلیغات نخواهند داشت و فرصت معرفی طولانی و جذب زیاد از تبلیغات، از بین رفته است.

 

متوسط زمانی که کاربران برای شناسایی کسب‌وکارتان زمان می‌گذارند، در سال گذشته به ۸ ثانیه رسیده بود که این عدد در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۵ ثانیه در ایران بود.

 

درواقع شما حداکثر ۸ ثانیه وقت دارید تا برندتان را به مشتری معرفی کنید. همین عامل باعث شده جذب کاربر، یکی از مشکل‌ترین کارها برای استارت آپ ها شود.

 

هک رشد، به‌جای اینکه سیستم کلیشه‌ای بازاریابی را ارائه کند و از سیستم Push (ارائه تبلیغ به کاربر و فروش تهاجمی) استفاده کند، راهکار Pull (ایجاد اشتیاق برای کاربران به‌منظور درگیر شدن با برند) را ارائه می‌دهد. در حقیقت سعی دارد، از مشتریان فعلی، درآمدزایی بیشتری کند تا هزینه جذب آنها کاهش یابد.

 

هک رشد چیست؟ - Growth Hacking

 

درست است که یک هکر رشد، می‌بایست از روش‌های بازاریابی اینترنتی بهره ببرد، اما می‌داند که این رفتارها و عادات کاربران است که ارزش‌های اصلی برای بازاریابی را مشخص می‌کند.

 

از طرفی، غالب کسب‌وکارها که در بستر وب‌سایت فعالیت می‌کنند، ۹۸% کاربران خود را از دست می‌دهند و هیچ‌گاه نمی‌توانند آن را به‌اصطلاح فعال کنند.

 

فعال کردن کاربر قدم دوم هک رشد است که به‌نوعی سرآغاز یک مسیر طولانی برای خلق درآمد است.

 

در مرحله سوم و در واقع پس از فعال‌سازی، نیاز است کاربر به محتوای مرتبط به محصول عادت کند و بتوان او را مجدداً برای بررسی به وب‌سایت کشانید. گفتنی است که هر یک از این مراحل، ابزارهای مخصوص خود را دارند و شاید یکی از مشهورترین ابزارها برای مرحله وفادار سازی، ایمیل مارکتینگ باشد.

 

مرحله بعد یا یعنی مرحله ۴ ام هک رشد، مرحله خرید است و در این بخش، هکر رشد، می‌بایست با تسهیل فرایند فروش و البته استخراج ارزش‌هایی که منجر به خرید کردن مشتری می‌شوند، نسبت تبدیل مشتریان وفادار به خرید کرده را افزایش دهد.

 

اما کار در مرحله ۴ تمام نمی‌شود و خرید پایان کار یک هکر رشد نیست.

 

در مرحله ۵ که مرحله ارجاعی نام دارد، مشتریان خرید کرده مجاب می‌شوند تا درباره تجربه‌خوبی که از خرید برند ما داشته‌اند، به دوستان یا نزدیکانشان بگویند. این موضوع در بسترهای مختلفی نظیر پیشنهاد یک نرم‌افزار، پیشنهاد ایمیلی، گفتگو (دهان‌به‌دهان) و بسیاری دیگر شکل می‌گیرد که می‌توانید نمونه قوی آن را در کسب‌وکار اسنپ و تپسی مشاهده کنید. این کسب‌وکارها، با ارائه مبلغی اعتبار برای استفاده بعدی شما از خدماتشان، هم شمارا جزو مشتریان خود نگه می‌دارند و هم دوستانتان را به لیست خود اضافه می‌کنند.

 

البته همه مراحل بالا می‌بایست به‌خوبی آزمون شده و پالایش شوند و راهکارهای بهینه از آن استخراج شود که مهم‌ترین اصل در هک رشد است.

 

 

9 پاسخ
  1. کاربر مهمان
    کاربر مهمان says:

    آیا واقعا این راهکار در ایران هم اجرایی میشه؟
    و اینکه آیا واقعاً همونطور که بیان شده، تغییر بسزایی در سازمان داره؟

    پاسخ
    • Mansour Kiarash
      Mansour Kiarash says:

      بله این راهکار در بسیاری از کسب و کارهای ایرانی نیز در حال اجرا است
      به دلیل تغییر ساختار، واقعاً نتایج خیره کننده ای به وجود می آورد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *