تجربه کاربری یا رابط کاربری؟ بررسی اثر بخشی UI و UX

تجربه کاربری یا رابط کاربری؟ بررسی اثر بخشی UI و UXReviewed by Mansour Kiarash on Jun 5Rating: 5.0تجربه کاربری یا رابط کاربری؟به عنوان یک مشاور و هکر رشد، باید اشاره کنم یکی از اصلی ترین چالش های کسب و کارهای ایرانی و تولید کنندگان محصولات، مشکلات رابط کاربری و یا تجربه کاربری است و بررسی دقیق تر و تحلیل این بخش از کسب و کارها تحولات بزرگی ایجاد می کند

اگر میخواهید بیش از اینکه با پرداخت هزینه برای تبلیغات مشتری جذب کنید، نسبت استفاده از مشتریان بالقوه را بالا ببرید، می بایست ابتدا به تفاوت های رابط کاربری و تجربه کاربری مراجعه کنید.

 

در ادامه به شما راهنمایی خواهم کرد، چگونه استفاده از UX و UI می تواند در افزایش تبدیل کاربر به مشتری تاثیرگذار باشد:

 

UX چیست؟

 

تجربه کاربری UX

 

UX به مشتری آن چیز را که واقعا لازم دارد را ارائه می دهد، نه آن چیز که به زیباتر باشد. شاید شما از سس های هاینز، راحت تر استفاده کنید، زیرا نیاز به تکان دادن ندارد، اما ظاهر آن متغیر و ناآشنا باشد.

در حقیقت تجربه کاربری یا همان UX، یکی از ۳ پایه اصلی سوددهی یک کسب‌وکار است (که این روزها در قالب کسب‌وکارهای اینترنتی شهرت یافته) و در کنار فروش و بازاریابی و فنّاوری مورداستفاده و امکان‌پذیری آن، باعث ایجاد درآمدزایی می‌شود.

 

چرا اپل توانست در بازار شلوغ گوشی‌های موبایل جا باز کند!؟ چون طرح اولین آیفون شامل یک صفحه بزرگ بود و تنها با ۱ دکمه! نه یک کیبورد ۲۰ دکمه‌ای و شلوغ!
چرا گوگل توانست در برابر یاهو موفق شود؟! چون به‌جای پیشنهاد دادن ۳۰ مؤلفه مختلف، به کاربران اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

 

UX، تفاوتی را به شما می آموزد که مشتریان واقعا آن را دوست دارند.

 

     UI چیست؟

 

رابط کاربری UI

 

رابط کاربری یا همان UI، به معنی چیزی است که کاربر با آن درگیر است و آن را مشاهده می‌کند. اینکه محصول/سایت/نرم‌افزار شما چه شکلی است.

برخلاف تعریف UX، رابط کاربری یا همان UI، تنها به ظاهر اهمیت می دهد و اینکه کاربر طراحی صفحه شما را دوست داشته باشد برای یک UI کار مهم است.

 

 

     تفاوت UI و UX چیست؟

 

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری

 

تجربه کاربری یا همان UX، کیفیت احساسات فردی است که با یک طراحی خاص روبرو شده و از آن استفاده کرده است. اینکه این طراحی باورپذیر بوده است یا خیر؟ چه احساسی به او دست داده؟ از شلوغی صفحات خسته شده یا در انتخاب کمکش کرده؟

 

طراحی یک تجربه کاربری شامل ۴ نکته مهم و حیاتی است:

 

     باید طراحی کرد، نه دکورسازی:

نباید فرم سازی و عملکرد در جدال با یکدیگر باشند! باید باهم متحد شوند و تجربه عالی ارائه دهند. به این معنی که نباید ارائه اطلاعات زیاد یا گرفتن زیاد آن استفاده از محصول/سایت را سخت کند. به‌عنوان‌مثال، فکر می‌کنم هرکسی می‌تواند از یک تنظیم‌کننده فن‌کوئل استفاده کند، دست است؟ تنها درجه دما را می‌چرخانید و دستگاه روشن می‌شود.

 

به گفته استیو جابز، طراحی فقط ظاهر نیست، عضو اصلی طراحی، نحوه عملکرد است.

 

     بلوغ محصول شما در کدام مرحله است؟

 

کاربر چقدر در استفاده از ابزار شما راحت است؟ درواقع باید پرسید، محصول شما در کدام مرحله است؟

 

نیازمند بررسی دقیق در هر بار استفاده است

هدفمند طراحی‌شده است و قابلیت استفاده دارد

می‌توان راحت از آن استفاده کرد

خیل آسان است، دقیقاً همان‌طور که من انتظار دارم

استفاده از آن لذت‌بخش است و ارزش دارد به دوستم آن را معرفی کنم

انگار برای من طراحی‌شده، استفاده همیشگی از آن برای من مهم است

 

غالباً کسب‌وکارها در مرحله ۴ متوقف می‌شوند، زیرا ورود به مراحل بعدی بسیار سخت و وقت‌گیر است.

 

وب‌سایت‌هایی که استفاده از آن‌ها سخت است، مشتری‌ها را خسته می‌کنند، درآمدشان را از دست می‌دهند و برندشان را تخریب می‌کنند.

 

     حل مشکل با UX:

 

کاربران شما چه می‌خواهند؟ آیا آن‌ها با وب‌سایت شما مشکلی دارند؟! خب آن را در ۳ مرحله حل کنید:

کاربر نمی‌تواند در سایت، خوب جابجا شود و گیج شده است:

 

با طراحی محتوا کاربر را به چیزی که می‌خواهد برسانیم.

مطمئن شویم که طراحی مرحله‌به‌مرحله بودن و قابل کلیک بودن را برساند.

بهترین ابزار را برای ایجاد این نوار هدایت‌کننده را بیابیم و تأثیر آن در تبلت و موبایل را بررسی کنیم.

 

طراحی زمانی کامل شده که مشکل کامل حل شود، نه اینکه فقط مشکل کمتر شده!

 

     معماری کلی چگونه باشد؟!

 

چه کسی بهره‌بردار از این سایت/محصول است!؟ او هم حتماً باید در فرایند طراحی شرکت داشته باشد! مگر ممکن است ذهنیت پشت کسب‌وکار یا محصولی نباشد ولی آن را طراحی کرد؟

پس ابتدا باید همه طراحان اولیه، اهداف ساخت و تولید را تشریح کنند، سپس کار شروع شود. تا پیش‌ازاین حتی یک خط هم کد نویسی نکنید.

 

یک عکس شاید منعکس‌کننده هزاران کلمه باشد، مطمئناً یک ظاهر عالی، منعکس‌کننده هزاران عکس است.

4 پاسخ
    • Mansour Kiarash
      Mansour Kiarash says:

      بله همینطوره، تجربه کاربری تاثیر به مراتب بیشتری از رابط کاربری داره
      هرچند که تا حد زیادی به هم مرتبط هستند

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *