تفاوت بازاریابی و برندینگ

تفاوت بازاریابی و برندینگ چیست؟ – منصور کیارش

تفاوت بازاریابی و برندینگ چیست؟ - منصور کیارشReviewed by Mansoor Kiarash on Apr 1Rating: 5.0تفاوت بازاریابی و برندینگ چیست؟ - منصور کیارشتفاوت بازاریابی و برندینگ (برندسازی) موضوعی است که بسیاری از کسب و کارها با آن سروکار دارند. استارت آپ ها و کسب و کارهای قدیمی نیز در تمایز بین برندینگ و بازاریابی و تبلیغات سردرگم می شوند. برندینگ یک استراتژی و نحوه تفکر است و بازاریابی یک روش برای استفاده از ابزارها

بعضی از کسب و کارهای ایرانی که با مفاهیم ابتدایی بازاریابی و برندینگ آشنایی دارند، در نقطه آغاز این دو فرایند، دچار سردرگمی می شوند

 

در این مقاله قصد دارم ابتدا تعریفی کاربردی و ساده از این دو مفهوم را ارائه کنم، سپس به سراغ تفاوت ها و همپوشانی این دو راهکار خواهیم رفت.

 

بازاریابی – Marketing

 

بازاریابی مجموعه از فعالیت ها است که در آن، مشتری را از مرحله آشنایی اولیه (Brand Awareness) تا مرحله پایانی (Advocacy) پیش می بریم.

 

برندینگ یا برندسازی – Branding

 

برندینگ یا همان ساخت برند، به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که طی آن، جنبه ای خاص از محصولات را که مدنظر صاحبان کسب و کار است، به مشتریان القا می کنیم.

 

 

تفاوت برندینگ و بازاریابی

 

 

برندینگ یک استراتژی است و بازاریابی یک تکنیک

 

در بازاریابی، سعی می کنیم یک برند را به یک جامعه که پیش از این هدف گیری شده اند، عرضه کنیم. این کار با استفاده از روش های بسیاری که شامل سئو، بنر تبلیغاتی، بنر در وب سایت ها و دیگر راهکارهاست، اجرا می شود که یک تکنیک به روز شونده و کاربردی است.

 

اما برندینگ، فارغ از هر گونه تلاش خاص بازاریابی است. زمانی که فعالیت های بازاریابی تمام شد و دیده شدن آن پایان پذیرفت، آنچه کماکان در فضای ذهنی مشتریان چسبیده است و خارج نمی شود، برند است. در حقیقت برندینگ، چیزی است که در زمان نیاز به خرید مشتری، او را به خریدن یا نخریدن محصول شما وادار می کند،

 

حتی اگر تبلیغ شما را در آن لحظه نبیند.

 

 

بازاریابی، خریداران را تحریک می کند، اما برندینگ مشتری وفادار می سازد

 

بازاریابی خوب، می تواند هزینه های خود را با فروش پوشش دهد، اما برندسازی صحیح، مشتری را برای خرید بعدی آماده می کند، بدون اینکه شما نیاز به تبلیغ مجدد داشته باشید. این فعالیت در غالب کسب و کارها به عنوان فعالیتی ضرر ده شناخته می شود، در صورتی که یک مشتری وفادار برای برند، برند شما را به چندین خریدار دیگر معرفی می کند.

 

 

همپوشانی برندینگ و بازاریابی

 

همانطور که بالاتر اشاره شد، بازاریابی و برندینگ با هم تفاوت دارند. اما یکی از معدود نقاطی که این دو با یکدیگر همپوشانی دارند، هنگام تولید تصویر برند برای کسب و کار است. در اصطلاحات ذکر می شود “یک تصویر به اندازه هزار کلمه صحبت می کند” باید به یاد داشت که طراحی لوگو، رنگ، کارهای گرافیکی و غیره، بخشی است که همه کسب و کارها برندسازی و بازاریابی را در کنار یکدیگر می بینند.

 

این زمان است که فعالیت های بازاریابی، شکل دهنده استراتژی برندینگ یک سازمان می شود.

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *