تفاوت هک رشد و بازاریابی

آیا هک رشد جایگزین بازاریابی است؟

آیا هک رشد جایگزین بازاریابی است؟Reviewed by Mansoor Kiarash on May 17Rating: 5.0آیا هک رشد جایگزین بازاریابی است؟تفاوت هک رشد و بازاریابی موضوعی است که باعث کنجکاوی کسب و کارهای استارت آپی شده است. زیرا بازاریابی و هک رشد، با یکدیگر همپوشانی زیادی در کسب و کارهای کوچک دارند. این موضوعی است که در کسب وکارهای بزرگ، به دلیل تغییر جنس فعالیت ها، تفکیک شده و مشخص است. البته هر دو روش با یکدیگر همپوشانی نیز دارند.

غالباً تکنیک هک رشد، با تکنیک بازاریابی همسان تلقی می شود که دلیل آن عدم شناخت کامل کسب و کارها از این مفهوم است.

 

در حقیقت هک رشد، به هیچ وجه به عنوان یک جایگزین برای بازاریابی تلقی نمی شود. هرچند که جدای از موجودیت های جداگانه آنها، این دو راهکار تا حدود زیادی، مستقیماً با یکدیگر در ارتباط هستند.

 

هک رشد و بازاریابی

 

ذهنیت در پس‌زمینه هر دو روش، تاکید بر آزمایش کردن، خلاقیت و اندازه‌گیری است تا بتوان اهدافی تعیین شده ای را با آن به سرانجام رسانید.

 

در استارت‌آپ‌ها، هک رشد به عنوان نظم دهنده به فعالیت های بازاریابی به کار می رود که شاید باعث ایجاد اشتباه در مفاهیم می شود. در صورتی که در کسب‌وکارهای بزرگتر، می‌بایست این دو روش را به صورت جداگانه از یکدیگر اجرا نمود و چالش های اینچنین در آنجا رخ نمی‌دهد.

 

در هر صورت این راهکار به صورت مکمل به کار می روند، چه در استارت آپ ها و چه در کسب و کارهای بزرگتر و اثبات کننده این موضوع این است که زمانی که هک رشد را در وب سایت لینکداین جستجو می کنید، با عباراتی نظیر “هکر رشد و سئو” یا “هکر رشد و آنالیزگر” و یا حتی “هکر رشد و تبلیغات” روبرو می شوید.

 

هک رشد یا بازاریابی

 

در باب روشنگری بیشتر در این زمینه باید اشاره کنم که این دو روش، از اصول بنیادی یکسانی پیروی می کنند و این اصول بنیادی تا جایی پیش می رود که می توان برای آنها شاخص های اندازه گیری یکسانی نیز تعریف نمود و تنها بین محدوده های اهدافشان تفاوت قائل شد. نمونه هایی از شاخص های مشترک را در زیر مشاهده می کنید:

 

افزایش نرخ تبدیل

افزایش نرخ بازگشت

 

تفاوت هک رشد و بازاریابی

 

یک بازاریاب با تعیین هدفی نظیر “افزایش اشتیاق و درگیری کاربران با وب سایت”، به دنبال ساختن آشنایی با برند بیشتر است. در صورتی که در سمت دیگر، یک هکر رشد، از این شاخص، فرضاً برای افزایش ۳۰ درصدی بازپخش شدن محتوا در شبکه های اجتماعی بهره می برد.

 

در گفتاری ساده تر:

 

فعالیت های بازاریابی تمرکز کلی بر اجرای هر مرحله از قیف بازاریابی دارد

هک رشد به اهداف قابل دستیابی و تعریف شده بستگی دارد که تا بتواند یک مولفه خاص را بهبود بخشد

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *