هکر رشد کیست؟ – منصور کیارش

هکر رشد کیست؟ - منصور کیارشReviewed by Mansour Kiarash on Nov 11Rating: 5.0هکر رشد کیست و هک رشد چه کاری انجام می دهد؟ - منصور کیارشهک رشد که در سال 2010 توسط یکی از فعالان صنعت استارت‌آپ‌ها در ایالات‌متحده ابداع شد، به روش منظمی در اجرای فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که در آن رهبران هک رشد، بهره‌وری سازمان را در امر تبلیغات افزایش می‌دهند

هک رشد یا Growth Hacking، به روشی نوین در بازاریابی گفته می‌شود که به‌وسیله اجرا تست‌های مختلف در فرایند کسب‌وکار، بازدهی تبلیغات را افزایش می‌دهد.

 

هک رشد که در سال ۲۰۱۰ توسط یکی از فعالان صنعت استارت‌آپ‌ها در ایالات‌متحده ابداع شد، به روش منظمی در اجرای فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که در آن رهبران هک رشد، بهره‌وری سازمان را در امر تبلیغات افزایش می‌دهند و سعی می‌کنند مشتریان بالقوه سازمان را بیشتر با کسب‌وکار درگیر کنند و درنهایت میزان فروش به ازای ۱۰۰% از مشتریان را افزایش دهند.

 

آینده بازاریابی، نه‌تنها در ایالات‌متحده، بلکه در همه کشورها ازجمله ایران، از سیستم سنتی و خطی تبلیغ و فروش فاصله گرفته آنالیزهای منطقی را به این فرایند اضافه کرده است.

 

هکر رشد، یا در اصلاح دقیق‌تر رهبر هک رشد (Growth Hacking Leader) کسی است که رهبری این فرایند چالشی را به عهده می‌گیرد. در حقیقت وظیفه پیاده‌سازی دانش افرادی که در گروه‌های هک رشد قرار دارند با وی است و رهبر هک رشد، با تکیه‌بر اختیاراتی که از مدیرعامل مجموعه دریافت می‌کند، می‌تواند تا حد زیادی از ایده پردازی کارکنان استفاده کرده و سرعت شناسایی مشتریان را افزایش دهد.

 

به نمودار زیر توجه کنید. این نمودار نشان‌دهنده این است که در طول اجرا، رهبران رشد می‌بایست چه مراحلی را به ترتیب مدنظر داشته باشند و در آن‌ها بهبود ایجاد کنند.

 

هک رشد و هکر رشد - منصور کیارش

البته گفتنی است غالباً برداشت اشتباهی از هک رشد انجام می‌شود. یک هکر رشد به‌جای اینکه به دنبال افزایش صرف ورودی سایت یا یافتن مشتری‌های جدید باشد (مانند مدیران بازاریابی قدیمی)، تلاش می‌کند پتانسیل‌های کشف نشده در مشتریان را بازیابی کند و روال کار را به‌گونه‌ای تغییر دهد که مشتریان تمایل بیشتر و وابستگی بیشتری نسبت به کسب‌وکار داشته باشند.

 

من با توجه به تجربه‌ای که در ۲ سال اخیر، در ۴ کسب‌وکار استارت‌آپی آنلاین به دست آوردم، به این نتیجه رسیدم که در هر گروه هک‌رشد، می‌بایست بیش از ۳۰% انرژی افراد، حول محور اصلاح و بهینه‌سازی محصولات باشد!

 

 

علت این ادعا چیست؟

 

در بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی، رد پای نمونه‌های موفق خارجی یافت می‌شود. فعالان کسب‌وکار ایران، با پیش‌فرض‌هایی که نسبت به نمونه خارجی دارند، اقدام به تولید محصول یا خدمات می‌کنند. حال‌آنکه استفاده‌کنندگان از این خدمات، با تفاوت‌های فرهنگی، قطعاً نگرش دیگری نسبت به برند آن‌ها خواهند داشت. پس برای اصلاح این تغییر نگرش و البته برای اصلاح شیوه مصرف از خدمات یا محصولات، لازم است فرضیه‌های مختلفی درباره برند، بررسی شود.

 

از طرفی کسب‌وکارهایی که اولین بار در ایران پدید آمده‌اند، لزوم این شناخت و A/B تست را بیشتر احساس می‌کنند.

 

و اما در نگاهی کل‌بینانه تر، به دلیل اینکه طراحی یک خدمت و یا یک محصول در کسب‌وکارها، بر اساس یک ایده اولیه ایجاد می‌شود، دقیقاً با مدل ذهنی بنیان‌گذار کسب‌وکار مطابق است و احتمال تضاد ارزشی بین تفکرات بنیان‌گذار و مشتریان زیاد است. پس، منطقی است که بهینه‌سازی محصول و ساخت ارزش، مطابق نیاز دقیق مشتری، اصلی‌ترین و موثر‌ترین قدم در افزایش بهره‌وری باشد.

 

 

جدای از لزوم اجرا یا عدم اجرای این روش، یک هکر رشد می‌بایست به چه مسائلی واقف باشد؟

 

مدیریت عمومی:

یک هکر رشد، اگر نتواند روابط مثبت و سازنده‌ای با اعضای یک گروه برقرار کند، نمی‌تواند از آن‌ها ایده بگیرد و قطعاً با شکست روبرو می‌شود. زیرا ۲ بال اصلی هک رشد، نوآوری و روحیه خلاقانه است که در صورت اجرای غلط توسط رهبر رشد، هر دو بال از بین می‌رود.

 

ذهنیت تحلیلگر:

تا زمانی که رهبر رشد نتواند تحلیل‌های منطقی و خلاقانه انجام دهد، نمی‌تواند تفاوت ایده‌های خام و ایده‌های محتمل‌تر را مشخص کند و با توجه به بودجه کم و زمان کمی که در اختیار استارت‌آپ‌ها است، تحلیل داده‌ها نقش پررنگ‌تری می‌گیرد.

 

آشنایی با بازاریابی و تبلیغات:

از همه‌چیز که بگذریم، یک رهبر رشد، باید بداند چطور می‌توان یک مشتری را به خرید ترغیب نمود. استارت‌آپ‌ها مشتریان کمی دارند و مشتریان دیربه‌دیر به آن‌ها سر می‌زنند. پس می‌بایست با داشتن ذهنیتی مشتری محور، بتواند از فرصت‌های کم به‌خوبی بهره ببرد.

 

کمی هم سئو

سئو، یک رکن اساسی در کسب‌وکارهای آنلاین است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن گذشت. دریای علم سئو، از ماهی‌های قرمز کوچک تا نهنگ‌های چند تنی دارد، نکته اینجاست که یک رهبر رشد، می‌بایست کجای این دریا باشد. به عقیده من، یک هکر رشد می‌بایست حداقل‌هایی را داشته باشد و در هر الگوریتم گوگل، نقاط قوت و ضعف آن را به‌خوبی بشناسد و روش اجرای کلی سئو را بداند. اما طبیعتاً نیازی نیست به‌عنوان یک متخصص سئو در جلسات حاضر شود.

 

تجربه!

همان‌طور که گفتیم، هک رشد یک روش جدید است. در اجرای روش‌های جدید، سعی و خطا، حرف اول را می‌زند و می‌بایست در فرایند اجرا آموزش تکمیل شود. اما سمت روشن قضیه اینجاست که با توجه به نیاز جلسات منظم در هک رشد، این تجربه در ۴ یا ۵ ماه ابتدایی ایجاد می‌شود.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *