تاثیر برند بر رفتار مشتریان

تاثیرات یک برند بر رفتارهای مشتریان – منصور کیارش

تاثیرات یک برند بر رفتارهای مشتریان – منصور کیارشReviewed by Mansoor Kiarash on May 11Rating: 5.0تاثیرات یک برند بر رفتارهای مشتریان – منصور کیارشتاثیرات برند بر رفتار مشتریان موضوعی است که در کسب و کارهای بزرگ دنیا نظیر اپل، بسیار محوری هستند و در واقع این فعالیت ها هستند که شکل دهنده تصویر صحیح و دقیق برند هستند. برند می تواند در تصمیم خرید مشتری تاثیرگذار باشد و مشتری را مجبور کند زمان کمتری را برای تصمیم خرید برند مصرف کند.

برندها ارزش دارند، طبق اعلام شرکت فوربس، اپل، ارزش ترین برند دنیا در سال ۲۰۱۲ با ارزش ۸۷٫۱ بیلیون دلار مشخص شد.

 

برندها با تاثیرگذاری بر خریداران، باعث ایجاد ارزش افزوده برای برند می شوند و تکرار خرید را محقق می کنند. دانستن اینکه برندهایی نظیر اپل بر چه اساسی می توانند بر تصمیم خرید، تاثیرگذار باشند، می تواند برای توسعه استراتژی برندینگ سازمان موثر باشد:

 

 

تعریف کردن برند:

 

برند می تواند به عنوان ارتباط با مصرف کننده تعریف شود، ارتباطی که از طریق تجربه ایجاد شده است.

 

به دلیل اینکه یکی از مفاهیم اصلی برند، تجربه است و می‌توان گفت مصرف کننده صاحب تجربه های خویش است، می توان استنباط نمود که مصرف کننده ها، مالک برندها هستند.

 

به عنوان دارنده کسب و کار، شما ممکن است مالک نام تجاری باشید، اما برند شما در ذهن مردم شکل گرفته است و ایجاد فعالیت هایی که ساخت هدفمند یک برند کمک می کند، موضوعی بسیار حیاتی است.

 

 

برندها به عنوان نشانهای اعتماد

 

بر اساس مقاله ای که در مجله تایمز نوشته شده بود، شما می بایست یک خبره واقعی باشید تا بتوانید محصولتان را در میان هزاران محصول متمایز کنید!

 

شاید این موضوع مبین دلیل تمرکز بسیار زیاد بازاریابها برای ایجاد تجربه بر اساس تجربه مشتریان در زمان ساخت برند در ذهن مشتریان باشند. تجربیات لذت بخش است که باعث می شود یک رابطه احساسی قوی بین مصرف کنندگان و برند ایجاد شود که باعث می شود زمان تصمیم گیری خرید را کوتاه تر کند.

 

این رویداد را می توانید در حس غرور دارندگان گوشی های اپل احساس کنید و پافشاری دارندگان این گوشی ها به کیفیت بسیار بالای آن، همیشه آنها را به تکرار خرید مجبور می کند، زیرا به آن اعتماد دارند. (کیفیتی که شاید واقعاً تفاوتی کمتر از ۱۰% با برندهای دیگر داشته باشد)

 

 

تجربیات برند

 

تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا انجام شد، تعیین کرد که تجربه یک برند، دارای ۵ وجه است که شامل موارد زیر است:

 

Sense: این تجربیات شامل کیفیت های زیبایی شناختی محصول می شود.

Feel: این تجربیات شامل احساساتی است که به مشتری القا می شود.

Think: تجربیاتی که باعث خیال پردازی می شوند (این برند من را به یاد خاطرات خوش قدیم می اندازد)

Act: تجربیاتی که باعث می شود عکس العملهای رفتاری ایجاد شود. (تحریک مصرف کننده به ورزش یا هر فعالیت دیگری)

Relate: تجربیاتی که به مسائل اجتماعی، تجربیات و محدوده اجتماعی مربوط می شود. (داشتن این برند، نشان دهنده عضویت من در گروهی خاص است)

 

قاعدتاً نیازی نیست همه این ۵ مورد در یک برند وجود داشته باشد، اما، به نظر شما کدام یک از این موارد، در محصولات شرکت اپل یافت می شود؟

 

 

استراتژی برند متفاوت:

 

تجربه کردن برند، شامل همه فعالیت های تبلیغاتی کوچک و بزرگ تا پیگیری های خدمات پس از فروش می شود. مشتری در این مسیر، برند شما را ارزیابی می کند و فعالیت هایش و عقایدش را بر اساس این اعمال شکل می دهد.

 

به عنوان مثال، نحوه تبلیغ محصولتان، زیبایی بصری و میزان به یاد ماندن تبلیغ، شعارتان، برخورد کارشناس فروش، سرعت ارسال و بسیاری دیگر از عوامل هستند که برند محصولتان را تشریح می کنند.

 

این مرحله ای است که برند اپل، برای محصولاتش به خوبی و دقت برنامه ریزی و اجرا می کند.

 

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *