تکنیک های هک رشد

تکنیک های هک رشد در سازمان های بزرگ – منصور کیارش

تکنیک های هک رشد در سازمان های بزرگ - منصور کیارشReviewed by Mansour Kiarash on Jan 29Rating: 5.0

زمانی که یک کسب و کار را راه اندازی می کنید، همیشه خطر شکست را در نزدیکی خود احساس می کنید.

 

این روزها، تفاوت یک استارت آپ خوب و یک استارت آپ عالی، در استفاده از تکنیکی به نام هک رشد است. این روش که نوآوری و اجرای فرضیه های جدید را نشانه می گیرد، در سال ۲۰۱۰ بوسیله شان الیس معرفی شد.

 

در حقیقت این روش به این دلیل کارآمد است که کسب و کارها از روش های قدیمی بازاریابی که تنها هدف جذب مشتری داشتند، فاصله گرفته اند و به همان اندازه به طراحی محصول و رشد کسب و کار اهمیت می دهد.

 

این راهکار که در ایالات متحده و اخیرا در ایران طرفداران زیادی را به خود جذب کرده، در کسب و کارهای بزرگ مانند فیس بوک، توییتر، دراپ باکس و بسیاری دیگر به کار برده می شود و بزرگانی نظیر جف بزوس، ایلان ماسک و ریچارد برنسون نیز به عنوان هکرهای رشد موفق در ایالات متحده شناخته می شوند.

 

 

در ادامه به معرفی چند تکنیک هک رشد که پیش از این در کسب و کارها آزمون شده است، می پردازیم:

 

 

۱٫ در دسترس بودن

 

این که تعداد زیادی بتوانند به محصول شما دسترسی داشته باشند، به خودی خود بسیار ارزشمند است، حتی اگر تعداد کمی از آنها از نسخه پولی شما استفاده کنند.

 

در این مورد می توان به نرم افزار Spotify اشاره نمود که با ارائه خدمات رایگان و ایجاد عادت استفاده در کاربران، توانست کسب و کار ۱۰ ساله خود را میلیارد دلاری کند.

 

می توانید در تصویر زیر، نمودار رشد این کسب و کار را مشاهده کنید:

 

نمونه هک رشد

 

۲٫ خوب گوش دادن

 

یک کسب و کار که در فضای آنلاین فعالیت می کند، می بایست از هر گوشه ای شنوای مشکلات و نظرات کاربران باشد. کسب و کارهایی که این کار را انجام نمی دهند، در طولانی مدت به شدت از قوت برند آنها کاسته می شود.

 

در نمونه های داخلی، شاید بتوان به خودروسازان ایرانی اشاره نمود. این کسب و کارها به دلیل برطرف نکردن اعتراضات بسیار زیاد خریداران محصولاتشان، این روزها حتی با وجود نوآوری و سعی در بهبود محصولات، کماکان درگیر بدنامی بین خریداران هستند.

 

 

۳٫ تکیه به نقطه قوت

 

نقطه قوت کسب و کارتان را بیابید. اگر عامل تاثیرگذار بر کاربران را پیدا کنید، می توانید آنها را به مشتری تبدیل کنید. این عامل شاید متون آموزشی باشد و شاید نرم افزاری رایگان یا هر چیز دیگر.

 

شرکت نرم افزاری MOZ که نمونه بارز این راهکار است، با ارائه نرم افزاری محدود و البته بسیار دقیق، ابزاری قدرتمند برای سئو کارها است. در کنار این ابزار، آموزش های جالب این شرکت، می تواند افراد تازه وارد به صنعت دیجیتال مارکتینگ را به خوبی راهنمایی کند.

 

 

۴٫ آزمون های قابل ارتقا

 

اگر در هک رشد، ایده ای را تست می کنید، مطمئن شوید این ایده قابل بسط دادن به هزاران نفر است. در غیر این صورت، ایده ارزش آزمودن ندارد.

 

یکی از موفق ترین کسب و کارها در این روش، فیس بوک است. آنها همیشه مطمئن می شدند که روش های مورد بررسی، با این که زمان کمی برای آزمودن هر نظریه قرار می داد، اما همیشه آزمون هایی را انتخاب می کرد که بتوان پس از موفقیت برای میلیون ها نفر اجرا کرد.

 

با وجود این که هک رشد، همواره نوآوری و ایده های جدید را هدف قرار می دهد، من پیشنهاد می کنم آزمون کردن فرضیه های بالا را نیز در دستور کار قرار دهید، زیرا یک بار در فرایند هک رشد موفق شده است.

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *