۱۰ اشتباه مهلک در بازاریابی کسب و کارهای کوچک

10 اشتباه مهلک در بازاریابی کسب و کارهای کوچکReviewed by Mansour Kiarash on Nov 29Rating: 5.010 اشتباه مهلک در بازاریابی کسب و کارهای کوچکزمانی که یک استارت آپ به مرحله‌ای از بلوغ می‌رسد که باید فعالیت‌های بازاریابی را آغاز کند، با چالش کاملاً جدید روبرو می‌شود که شامل بودجه محدود، منابع محدود است و نیاز به دیده شدن نام در صنعت است. این اتفاقات، صاحبان کسب‌وکار را در تنگنا قرار می‌دهد.

استارت آپ ها، مانند نهال درختان، در ابتدای کار بسیار شکننده‌اند. به همین دلیل حتی اشتباهات کوچک نیز می‌تواند به‌کلی زندگی آن‌ها را به خطر بیندازد.

 

در حقیقت زمانی که یک استارت آپ به مرحله‌ای از بلوغ می‌رسد که باید فعالیت‌های بازاریابی را آغاز کند، با چالش کاملاً جدید روبرو می‌شود که شامل بودجه محدود، منابع محدود است و نیاز به دیده شدن نام در صنعت است. این اتفاقات، صاحبان کسب‌وکار را در تنگنا قرار می‌دهد.

 

متأسفانه، همان‌طور که رایج است، صاحبان کسب‌وکارها به همراه چرخ مشکلات، به سرازیری می‌افتند و غالباً نمی‌توانند اهداف استارت آپ شان را به سرانجامی برسانند.

 

در این بخش، ۱۰ اشتباه رایج کسب‌وکارهای استارت آپی را باهم بررسی می‌کنیم:

 

۱٫ اجرا نکردن بازاریابی

به دلیل سرمایه کم استارت آپ ها، غالباً بازاریابی را هزینه اضافی و زیادی می‌دانند و از اجرای آن چشم‌پوشی می‌کنند. درصورتی‌که غالباً در کسب‌وکارهایی که بازگشت سرمایه آن‌ها مثبت باشد، تبلیغات صحیح به‌تنهایی می‌تواند هزینه خود را پوشش دهد.

 

۲٫ انتخاب روش و ابزار اشتباه

صدها روش و ابزار بازاریابی موجود است. اگر در انتخاب آن اشتباه عمل کنید و گهگاه ریسک انتخاب یک مسیر نو را نپذیرید، ممکن است همه تلاش‌هایتان را نابود کنید.

 

۳٫ تحقیقات بازار و بازاریابی

هزاران هزار مقاله و وب‌سایت مرتبط به بازاریابی در ایران و خارج از کشور موجود است و صدها هزار روش در آن‌ها معرفی می‌شود. اگر از آن‌ها بهره نبرید، تنها اشتباهات بقیه را تکرار خواهید کرد.

 

۴٫ بی‌اهمیت بودن نسبت به مخاطبان

شما نمی‌خواهید به همه بفروشید! پس همه مخاطب شما نیستند! پس، پیش از هر اقدامی، ابتدا جامعه هدفتان را مشخص کنید.

 

۵٫ برندسازی نکردن

در مرکز هر تلاش تبلیغاتی، می‌بایست هدف، جا انداختن برندتان با شعارهای خاص آن است. پس اگر برند سازی نکنید، بعید است مشتریان وفاداری داشته باشید.

 

۶٫ انتظار معجزه‌ای زودهنگام داشتن

بعید است فعالیت‌های آنلاین شما نظیر سئو، در کمتر از ۱ هفته یا ۱ ماه به بار بنشیند. پس از صبر کردن خسته نشوید و کماکان به تلاش‌هایتان ادامه دهید. البته به شرطی که تلاش‌ها در مسیر درستی باشد.

 

۷٫ همه کارها را نمی‌توانید خودتان انجام دهید

بازاریابی، تنها تبلیغات نیست. حجم کار بسیار زیاد بازاریابی عملاً امکان اجرای آن را به‌تنهایی از شما خواهد گرفت. پس بلندمدت فکر کنید و فردی را انتخاب کنید که بتواند در بازه‌های طولانی در تیم بازاریابی فعالیت کند. البته استفاده از آژانس‌های تبلیغاتی نیز راهکار مؤثری است.

 

۸٫ از رقیب تقلید نکنید

هیچ‌گاه عیناً استراتژی یک رقیب را کپی‌برداری نکنید. کسی که استراتژی جدیدی را کلید می‌زند، همیشه از مقلدان چند قدم جلوتر است.

 

۹٫ بیش‌ازحد معطل نکنید

همان‌طور که گفتم، خیلی عجله نکنید. در این سمت قضیه، خیلی هم معطل نکنید و سعی کنید در زمان منطقی، بازاریابی را آغاز کنید.

 

۱۰٫ عدم پیگیری رویدادها و تلاش‌ها

می‌بایست هر فعالیتی که انجام می‌دهید را پیگیری کنید و زمانی فعالیت‌ها را می‌توانید به‌درستی جهت‌دهی کنید که بدانید کدام‌یک از تلاش‌های بازاریابی بازگشت سرمایه بالاتری داشته باشد.

 

 

همیشه سعی کنید از این خطاها دور باشید، هرچند که اشتباهات، عضو لاینفک استارت آپ‌هاست.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *